Kartonkitehtaan kainalossa Inkeroisissa jalostetaan vihreää kultaa. PackageMedia tuottaa digitaalisia älypakkauksia, joiden ulkoasua voidaan vaihtaa vaikka päivittäin.
- PackageMedia on startup-yritys isommassa mittakaavassa. Edelläkävijän asemaan liittyy paljon oppimista ja kokeilua, mutta myös riskiä, kertoo toimitusjohtaja Mauri Reinilä.
PackageMedia on digitaalinen pakkaustehdas, jossa valmistetaan älypakkauksia ja kehitetään niihin erilaisia palveluita. Näiden palveluiden avulla yritys saa yhteyden tuotteesta kiinnostuneeseen kuluttajaan.
- Pakkaus on tuotteen halvinta markkinointia. Se on brändin mainos, jonka avulla viestitään, miten tuote eroaa muista vastaavista. Kun pakkaukseen liitetään älyominaisuuksia, saa asiakas jotain ylimääräistä ja ainutlaatuista, jota rahalla ei voi ostaa. Hän voi saada erityistakuun tuotteeseen tai hänelle voidaan tarjota kokeiltavaksi uusia tuotemakuja, innostuu Reinilä.
Asiakkaiden viestit ja heidän suunnittelemansa pakkaukset edistävät myyntiä
Digitaalisesti painetun tuotepakkauksen ulkoasua voidaan vaihtaa vaikka päivittäin. Jokainen pakkaus voi olla erilainen. Siksi on mahdollista tehdä kampanjoita, jotka hyödyntävät markkinoinnissa asiakkaiden viestejä.
- Henkilökohtainen viesti pakkauksessa tekee ihmisiin ison vaikutuksen. Esimerkiksi Elovenan kampanjassa tuotteen ostanut asiakas saattoi lähettää ystävälleen uuden puuromaun haluamallaan tekstillä. On vaikea heittää pois pakettia, jossa ystävä kertoo ”mä rakastan sua”, kertaa Reinilä.
Henkilökohtaiset viestit ja asiakkaiden itse suunnittelemat pakkaukset vaikuttavat Reinilän mukaan myyntiin hyvin positiivisesti. Seurat ja koululaiset ovat hyödyntäneet tätä varainkeruussaan.
- Lasten itse suunnittelema pakkaus on ainutlaatuinen sekä myyjälle että ostajalle. Koululaiset ovat motivoituneita myymään tuotteita ja on Valtterin piirtämä pakkaus muisto mummollekin. Kouvolan lakritsin kampanjassa lisäsimme pakkaukseen vielä arpaominaisuuden, jonka avulla ostaja saattoi voittaa vielä jotain lisää.
Digitaalisuuden mahdollisuuksia on hyödynnetty vähän
Inkeroisissa on painettu digitaalisesti jo vuodesta 1995. Digitaalinen pakkaustehdas aloitti vuonna 2007. Kymmenessä vuodessa teknologia on kehittynyt erittäin nopeasti ja PackageMedia on ehtinyt uusia koneensa jo neljä kertaa. Nykyisin PackageMedia on pohjoismaiden suurin digitaalinen pakkaustehdas.
Vuonna 2017 yritys teki ison investoinnin ja hankki uuden, isomman painokokeen, joka kaksinkertaisti arkkikoon ja lisäsi tuotantomääriä. Samassa yhteydessä yritys teki laatusertifioinnit, jotka mahdollistavat kuluttajatuotteiden ja elintarviketeollisuuden pakkausten tekemisen.
- Suht koht tosissaan tässä ollaan. Kolmen miljoonan investointi yritykselle, jolla on kahden miljoonan liikevaihto, on iso. Ilman ELY-keskuksen rahoitusta ei PK-yritys pysty tällaista investointia tekemään.
Reinilä toteaa, että Kaakkois-Suomen ELY-keskukselta saatu tuki helpottaa paitsi investointipäätöksen tekemistä myös vähentää investoinnin riskiä.
PackageMedian tavoitteena on kasvattaa liiketoimintaa merkittävästi. Tällä hetkellä asiakkaat ovat suomalaisia, mutta monet tuotteista päätyvät ulkomaille. Digitaalisuuden mahdollisuuksia on Reinilän mukaan hyödynnetty vielä vähän.
- Me meinataan tehdä tästä yrityksestä vielä paljon suurempi, niin että täälläkin kulmilla saavat olla meistä ylpeitä.
PackageMedia on perustettu 1961 ja se aloitti digitaalisen painamisen vuonna 1995. Nykyisin yritys tarjoaa asiakkailleen digitaalisten pakkausten ja niihin liittyvien palveluiden ohella varaston digitalisointia ja nimekkeiden hallintaa. Työntekijöitä yrityksessä on parikymmentä. PackageMedian suurin omistaja on teollisuusneuvos Reino Uusitalon perhe sekä Pyroll -konserni, jonka pääomistaja perhe myös on.
PackageMedia sai Kaakkois-Suomen ELY-keskukselta investointitukea kahden miljoonan osuudelle kokonaisinvestoinnista. 20 %:n investointituen voi saada koneiden ja käyttöomaisuuden hankintaan, tuotantotilojen hankintaan ja rakentamiseen sekä aineettomiin investointeihin kuten ohjelmistojen, patenttien ja valmistusoikeuksien hankintaan. Lue lisää.
Kuvateksti: Mauri Reinilä haastaa pakkaavan teollisuuden hyödyntämään digitalisaatiota rohkeasti. Pakkaus on nousemassa monikanavaisessa markkinoinnissa keskeiseen rooliin.
Teksti: Terhi Ojanen, sisällöntuottaja, KaakonKantri
Kuvat: Saija Räty, tiedottaja, KaakonKantri
Julkaistu huhtikuussa 2018.