Myrskyt pysähtyvät Santalahden aallonmurtajaan

Kun aurinko paistaa ja ulappa on tyyni Kotkan Santalahdessa, alkaa maakrapukin haaveilla meriseikkailuista. Valtavat rahtilaivat lipuvat läheisestä Mussalon satamasta maailmalle ja horisontissa siintää mystinen Suursaari. 

Santalahden venekerho ry:n satamaa suojaa vuoden 2016 lopulla valmistunut jykevä aallonmurtaja. Aiemmin paikka oli tuulille altis ja myrskyn noustessa kesäpäivien haaveellisesta tunnelmasta ei ollut tietoakaan.
- Kerran jopa laituri pääsi irti, vaikka se oli ketjuilla ja pulteilla betonissa kiinni. Oli hirveän kylmä syksy. Tulin puku päällä sukujuhlista ja jouduin uimaan, että se laituri saatiin kiinnitettyä. Veneitä irtoili ja särkyi, muistelee venekerhon aktiiveihin kuuluva Mauno Kuokkanen.

Se myrsky oli lähtölaukaus aallonmurtajan rakentamiselle. Tavoitteeksi tuli kehittää suojaisa ja turvallinen satama asukkaiden, mökkiläisten ja vierasveneilijöiden käyttöön. Kuokkanen oli sattumalta kuullut Leader Seprasta, jolta voisi hakea maaseuturahaston tukea yhteisölähtöisiin projekteihin. 
- Yhteistyö Sepran kanssa pelasi hienosti. Saimme Leader-rahoituksella katettua noin puolet hankkeen kustannuksista. Tänä vuonna aallonmurtaja on ikioma. Pankkilaina on maksettu, hän iloitsee.

Aallonmurtajan ja sitä koristavan majakan rakentaminen hoitui paikallisten yritysten voimin, joten Euroopan unionin, Suomen valtion ja alueen kuntien rahoituksesta koostuva Leader-tuki jäi alueelle vahvistamaan paikallistaloutta.
- Me yhdistyksen jäsenet teimme paljon talkoita. Safan asemakaava-arkkitehti Ilpo Aarniala (1941 - 2019) piirsi kuvat ja teki ison homman paperitöissä, Kuokkanen kiittelee.

Tyyni satama toi tuurimoottorit ja isot veneet

Kiviaines aallonmurtajaan saatiin aivan vierestä Mussalosta, joten painavien lastien pitkiltä rahtauksilta vältyttiin.
- Hiilijalanjälki jäi pieneksi, asiamiehenä projektissa toiminut Kuokkanen myhäilee.
Tukevalla pohjalla seisova aallonmurtaja on kestänyt hyvin myrskyt ja jäiden ryskeen. Venepaikkoja satamassa on noin 70 ja jäseniä yhdistyksessä toista sataa. Vakipaikkalaiset ovat pääosin paikallisia, suuri osa on alueen mökkiläisiä. Isojen veneiden kylkipaikkojen kysyntä kasvoi, kun aallonmurtaja teki satamasta suojaisan.

Sataman viereiset palvelut, Santalahden lomakylä, golf-kenttä, hotelli-ravintola ja luontopolku, vetävät vierasvenepaikoille myös matkailijoita. 
- Varattavia vierasvenepaikkoja lisättiin hankkeen yhteydessä. Myös tuurimoottorit pääsevät nyt käymään satamassa. Aiemmin satama ei ollut niille riittävän suojainen.

Hankkeen kustannusarvio, noin 150 000 euroa, ja aikataulu pitivät hyvin kutinsa. Nykyään venekerhon toiminnantarkastajana toimiva Kuokkanen haluaa kiittää rahoituspäätöksen tehneitä virkamiehiä nopeudesta ja joustavuudesta. 
- Iso kiitos myös kerhon aktiiveille ja yhteistyökumppaneille.


Tiesitkö, että Leader Sepra on kanavoinut kuluvan EU-ohjelmakauden 2014-2020 aikana hanketukea toiminta-alueelleen yli kaksi miljoonaa euroa? Lue Leader Sepran toiminnanjohtajan Marjo Tolvasen kirjoitus Leader-rahoituksen tulevaisuudesta ja aluetaloudellisista vaikutuksista (linkki).


Teksti: Saija Räty, tiedottaja, KaakonKantri
Kuvat: Henri Niiranen, sisällöntuottaja, KaakonKantri

Kuvateksti: Majakka koristaa aallonmurtajaa, mutta on myös turvalaite.
Kuva etusivulla: Santalahden venekerho ry:n Mauno Kuokkanen (vas.) ja kommodori Olli Kalve esittelivät aallonmurtajaprojektia Kaakkois-Suomen Leader-ryhmien ja ELY-keskuksen edustajille kesäkuussa 2019. Aallonmurtaja-hankkeen aikana kerhon kommodorina toimi Pekka Sankamo.

 

 

 

Ely
Leader Kaakkoisuomi
Maaseutu
Maaseuturahasto

KaakonKantri

KaakonKantri tiedottaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman tuloksista ja rahoitusmahdollisuuksista Kaakkois-Suomessa.

Lue rekisteriseloste

Ota yhteyttä

Toimisto:
c/o Leader Länsi-Saimaa ry
Raatimiehenkatu 18, 2. krs.
53100 Lappeenranta

Ota yhteyttä meihin