Verkostot ovat viestinnän timantti

Leader-yhdistysten hallituksissa vaikuttaa monipuolinen kattaus eri alojen ihmisiä. On yrittäjiä, julkisen hallinnon edustajia, yhdistysaktiiveja, kunnanvaltuutettuja sekä omissa ammateissaan ja verkostoissaan toimivia maaseudun asukkaita. 

- Leader-ryhmät hallituksineen ja työntekijöineen muodostavat niin ison verkoston Suomessa, että sitä voi verrata Yleen. Emme toki ole mediatalo, mutta potentiaali tiedon jakamiseen on olemassa. Olemme kaikki yksikköjä, jotka jakavat tietoa, herätteli Haloo maaseutu –hankkeen viestintäkoordinaattori Anssi Ketonen.
Hän puhui 19. tammikuuta Imatran kylpylässä järjestetyssä Leader Länsi-Saimaan ja Etelä-Karjalan Kärki-Leaderin hallitusten yhteisessä koulutuspäivässä. Aiheena oli tuloksellinen tiedottaminen.

- Kun te vaihdatte naapurin kanssa kuulumisia, voitte samalla kertoa, että kylätalon remontoiminen sai eilen rahoitusta Leaderin hallituksessa. Arvostan sanallista viestintää. Ihmisten keskittymiskyky on nykyään minimaalista ja kasvokkain kertominen on tehokasta, Ketonen muistutti.

Aika moni koulutuksessa mukana ollut kertoikin puhuvansa Leader-asiaa naapureiden kanssa. Ketonen kertoi oman ammattinsa olevan jo niin hyvin tuttavien tiedossa, että hänet on nimetty mister Maaseuduksi.
- Viesti on mennyt perille. Ei siitä ole mitään haittaa, jos kertoo missä työskentelee tai on mukana hallituksessa. Jos joku kysyy yritys- tai hanketuista, etkä osaa vastata, tiedät ainakin keneltä voi kysyä, hän kannusti.

Sissimarkkinointia parturissa ja tietoisku aamukahvilla

Parturiin voi jättää Leader-ryhmien viestintähankkeen lehden tai esitteen ja katsoa mitä tapahtuu. Kannattaa osallistua yrittäjien aamukahvitilaisuuksiin, sillä niissä suun avaaminen on poikinut monta yritystukihakemusta. Tutulle toimittajalle on hyvä vinkata kiinnostavista hankkeista. Ja jos nuorille halutaan tietoa uudesta frisbeegolf-radasta, voi käydä viereisessä koulussa pitämässä tietoiskun aiheesta.
- Mitä enemmän pidetään mekkalaa, sitä enemmän tieto leviää, tiivisti Leader Länsi-Saimaan varapuheenjohtaja Juha Saajoranta.

Yksi hyvä keino viestinnän tehostamiseen on jakaa sosiaalisessa mediassa hankkeista kertovia juttuja sanomalehtien ja radiokanavien sivuilta.
- Silloin media huomaa, että uutinen kiinnostaa ja tekee jatkossakin aiheeseen liittyvää uutisointia, Ketonen paljasti.

Vaikka some aiheuttaa ajoittain ähkyn ja moni on allerginen jo pelkälle sanalle, ei sen voimaa voi väheksyä. Sosiaalisessa mediassa tiedottaminen on lisäksi ilmaista tai vähintäänkin edullista perinteisiin ilmoituskanaviin verrattuna.
- Some on tärkeä, jos haluamme tavoittaa nuoria. Ja nuorten kanssa työskentelevänä voin sanoa, että meillä on nyt nuoriso, joka on kiinnostunut asioista, huomautti Kärki-Leaderin hallituksessa vaikuttava Jenni Brown.

Somessakaan ei tavoita massoja, jos kanavia ei käytetä aktiivisesti. Siksi esimerkiksi Facebookissa kannattaa käydä tykkäämässä merkityksellisistä julkaisuista ja jakaa niitä omissa profiileissaan. Pelkkä oman Leader-ryhmän seuraaminen Facessa ei vielä lisää julkaisujen näkyvyyttä verkossa.

Entä miksi on niin tärkeää saada Leader-tietoutta levitettyä?
- Hallitus on tärkeimmässä osassa Leaderissä. Te pystytte itse päättämään, mitä kehitätte omalla alueellanne. Missään muussa rahastossa ei taida olla näin. Tämän vuoksi Leader-toiminta on EU:n kannalta tärkeää, kun päätöksenteko tulee asukkailta itseltään, Ketonen tiivisti.

Niinhän se on. Leaderin tärkein periaate on, että toimitaan alhaalta ylöspäin. Leader on paikallismahdollistaja ja edelläkulkija. 


Leader-toiminta perustuu siihen, että paikalliset ihmiset tietävät itse parhaiten, miten omaa kotiseutua tulisi kehittää. Suomessa on 54 Leader-ryhmää, jotka myöntävät rahoitusta yrittäjien, yhdistysten ja muiden yhteisöjen hankkeille. Tarkoituksena on hyödyntää paikallista asiantuntemusta ja osaamista oman alueen parhaaksi. Lue lisää!


Teksti ja kuvat: Saija Räty, tiedottaja, KaakonKantri
Kuvateksti: Karjalasta kajahtaa! Etelä-Karjalan Kärki-Leaderin ja Leader Länsi-Saimaan hallitukset ja henkilökunta viettivät tammikuussa talvisen lauantaipäivän viestintäasioiden merkeissä Imatran kylpylällä. Kouluttajana oli Haloo maaseutu –tiedotushankkeessa Varsinais-Suomessa työskentelevä Anssi Ketonen (kuvassa vasemmassa reunassa, etusivun kuvassa toinen vasemmalta). 

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran maaseutu.fi-sivuilla 1.2.2019.

Ely
Leader Kaakkoisuomi
Maaseutu
Maaseuturahasto

KaakonKantri on Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja Leader-yhdistysten yhteinen tiedotuskanava.

KaakonKantri

KaakonKantri tiedottaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman tuloksista ja rahoitusmahdollisuuksista Kaakkois-Suomessa.

Ota yhteyttä

Toimisto:
Leader Länsi-Saimaa ry
Raatimiehenkatu 18, 2. krs.
53100 Lappeenranta

Ota yhteyttä meihin