Mitä maaseutumatkailussa kannattaa kehittää?

Suomen pinta-alasta noin 95 % on maaseutua, jossa asuu kolmannes suomalaisista. Meillä on yksi eurooppalaisen kokoluokan kaupunkikeskus, pääkaupunkiseutu.

Olemme hyvin harvaan asuttu ja autoriippuvainen maa. Ennustetaan, että vuonna 2030 väestö on keskittynyt yhä vahvemmin kaupunkeihin eli tuolle 5 % alalle sekä nauhamaisiin työmarkkinavyöhykkeisiin, esimerkiksi pääratojen varsille. Samaan aikaan uskotaan maaseudulla olevan merkitystä luomu- ja lähiruoan tuottajana sekä helposti saavutettavana luontona. Myös monimuotoinen matkailu kukoistaa maaseudulla.

Suomen matkailustrategian, Matkailun tiekartan, mukaan suurimpia mahdollisuuksiamme matkailun kehittämisessä ovat muun muassa luonto ja hiljaisuus, suomalainen elämäntapa ja omaperäinen kulttuuri, laadukas ruoka ja hyvinvointiin liittyvät palvelut kuten sauna. Meidän tulee vahvistaa yritysverkostoja, luoda kiinnostavaa tarinallista ja elämyksellistä tarjontaa, olla löydettävissä ja ostettavissa sekä fyysisesti saavutettavissa. Aktiviteettien ja kulttuurimatkailun, hyvinvointi- sekä ruokamatkailun edellytykset sijaitsevat jos missä niin maaseudulla. 

Osa maaseudun matkailuyrityksistämme on jo laadultaan, tuotteiltaan, markkinoinniltaan ja verkostoiltaan valmiina kansainvälisille markkinoille, mutta osa ei. Näiden yritysten tulisi verkostoissa kehittää erityisesti asiakaslähtöisiä, elämyksellisiä ja kestävän matkailun tuotteita, jotka asiakas löytää ja voi helposti ostaa sähköisten kanavien kautta. Kuulostaa tutulta, eikö totta? Samaa on puhuttu jo vuodet, mutta edelleen ollaan tilanteessa, jossa matkailun ja erityisesti maaseutumatkailun suuri ongelma on sen tuotteiden vaikea löydettävyys ja ostettavuus, paikoin myös saavutettavuus.

Digiosaaminen jos mikä ratkaisee tänä päivänä sen, mitä asiakkaat meistä ajattelevat ja mitä meistä edelleen kertovat. Tehokkainta markkinointia ovat asiakkaiden kokemukset, joita voi lukea useilta eri kanavilta. Jos yritys ei ole netissä, se ei ole olemassa. Jos se on siellä vanhentuneilla ja kehnoilla tiedoilla tai jos se ei osallistu asiakkaiden siitä käymään keskusteluun, se silti markkinoi – tosin varsin huonolla kuvalla - itseään 24/7 ympäri maailmaa. Vain siinä tapauksessa yrityksen kannattaa toivoa, ettei kukaan sitä löydä. 

Kirjoittaja: Raija Ruusunen, projektipäällikkö, Rural Finland - valtakunnallinen matkailun koordinaatiohanke

Yhteystiedot: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., +358 50 3560897, www-sivut

Kuva: Raija Ruusunen kirjoittaa KaakonKantrin blogissa maaseutumatkailun kehittämisestä. Kuvaaja: Saija Räty, tiedottaja, KaakonKantri

Ely
Leader Kaakkoisuomi
Maaseutu
Maaseuturahasto

KaakonKantri on Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja Leader-yhdistysten yhteinen tiedotuskanava.

KaakonKantri

KaakonKantri tiedottaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman tuloksista ja rahoitusmahdollisuuksista Kaakkois-Suomessa.

Ota yhteyttä

Toimisto:
Leader Länsi-Saimaa ry
Kipparinkatu 1, 53900 Lappeenranta

Ota yhteyttä meihin