• Etusivu
  • Blogi
  • Omaperäisyyttä ja rohkeutta kuntamarkkinointiin

Omaperäisyyttä ja rohkeutta kuntamarkkinointiin

Parin vuoden kunnanjohtajaurani aikana olen muodostanut oman näkemykseni siitä mikä on toimivaa kuntamarkkinointia. Toimiessani aiemmin tutkijana tekniikan alalla, totuin käsittelemään asioita lukujen kautta, kokonaisuutta samalla havainnoiden. Saman lähestymistavan olen kokenut toimivaksi myös kuntamarkkinointia suunniteltaessa. 

”Ottaako kuntanne mainoksen lehdestä / esitteestä / oppaasta / kartasta? Nyt saisitte sen erikoishintaan XXX €.” Kuulostaako tutulta? Tällaisia soittoja tai sähköposteja tulee minulle lähes viikoittain ja melkein aina vastaukseni niihin on kielteinen. Markkinointiin pitää panostaa eurojen lisäksi erityisesti myös aikaa ja vaivaa. 

Ilman punaista lankaa toteutettu markkinointi on kuin polttaisi euroja roviolla. Muutamalla peruskysymyksellä pääsee jo pitkälle markkinoinnin toteuttamisessa. Onko kohderyhmä oikea? Mikä on markkinoinnin kattavuus ja kustannustehokkuus? Miten hyvin mainos erottuu massasta? Kysymyksiin vastausten miettiminen ei välttämättä ole kovin nopea prosessi, joten hätäillen päätöksiä markkinointiin liittyen on hankala tehdä. Harva mainosmyyjä on pystynyt tarjoilemaan minulle vastaukset jo valmiina ja kuntamme näkökulmasta ajatellen (ilmainen vinkki mainosmyyjille).

Luvut eivät yksin riitä markkinoinnin suunnitteluun. Vaikka markkinointi tavoittaisi suuren yleisön, ei se välttämättä herätä huomiota toivotulla tavalla. Esimerkkinä kunnan / kaupungin tienvarsimainos, joka tavoittaa näennäisesti suuren määrän ohiajavia ihmisiä. Ihmisten reaktio mainokseen voi olla, että: ”Onpas ideaton / tylsä mainos, tuonne ei ainakaan tarvitse poiketa." Omaperäisellä ja idearikkaalla tavalla toteutettuna reaktio voisi olla täysin päinvastainen.

Matkailu- ja markkinointisihteerimme selvitti opinnäytetyössään kyselytutkimuksella sitä, millainen imago Miehikkälän kunnalla on. Tutkimus paljasti, että imago on hyvä, mutta kunnan tunnettuudessa on vielä paljon parantamisen varaa. Kunnan nimeä on tuotu esiin t-paidoissa ja nyt viimeisimpänä teippautin oman autoni Miehikkälän kunnan väreihin.

T-paidan suunnittelin itse vuoden 2016 ELMA-messuja varten. Ajatuksena oli luoda klassisen tyylikäs paita, joka saisi hyvin näkyvyyttä. Näkyvyyttä paita on toden totta saanutkin esim. RadioRockin Rockakuu-kampanjan tv-mainoksessa viime lokakuussa. Autossakin oli ajatuksena maksimoida näkyvyys huomiota herättävällä ralliteippauksella.

Olen saanut teippauksesta palautetta viikoittain, kun parkkipaikoilla ohimenevät ihmiset ovat sitä myönteiseen sävyyn kommentoineet ja ihmetelleet. Jos teippaus olisi toteutettu hyvin tavanomaisesti (lue: värittömästi ja tylsästi), sen teho olisi ollut lähellä nollaa. Nyt kolme lehteä jopa uutisoi autosta ja päätyipä se seudun ykköslehden etusivullekin. Muutamia uusia markkinointi-ideoita on parhaillaan vireillä ja niissäkin tullaan seuraamaan samaa omaperäistä ja Miehikkälän näköistä linjaa.

Lopuksi vinkiksi kunnille ja miksei yrittäjillekin, olkaa rohkeasti omaperäisiä ja erottuvia!


Kirjoittaja: Arto Ylönen, kunnanjohtaja, Miehikkälä
Kuvaaja: Sirpa Sivula, Miehikkälän kunta

 

Ely
Leader Kaakkoisuomi
Maaseutu
Maaseuturahasto

KaakonKantri on Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja Leader-yhdistysten yhteinen tiedotuskanava.

KaakonKantri

KaakonKantri tiedottaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman tuloksista ja rahoitusmahdollisuuksista Kaakkois-Suomessa.

Ota yhteyttä

Toimisto:
Leader Länsi-Saimaa ry
Kipparinkatu 1, 53900 Lappeenranta

Ota yhteyttä meihin