Mitä useampi kokki, sen makeampi soppa

Hungry for Finland pyrkii nostamaan ruoan tärkeäksi ja elämykselliseksi osuudeksi matkailua, sillä yhä useammat matkailijat hakevat tietoisia ruokaelämyksiä. Parhaimmillaan ruokamatkailutuote on osallistamista ja tekemistä, josta matkailija oppii jotain uutta ja tekee matkailutuotteen elämykselliseksi.

Ruokamatkailu on keskeinen matkailun kehittämiskohde Suomessa. Haaga-Helia järjesti Suomen ensimmäisen Ruokamatkailustrategian aluetilaisuuden Lappeenrannassa 28.9.2016.  Ruoka kytkeytyy vahvasti paikalliseen tarjontaan, tarinoihin ja paikallishistoriaan sekä luo osaltaan mielenkiintoa kohteeseen ja vahvistaa sen profiilia. 

Alueellinen ruokakulttuuri, suomalaisuus ja suomalainen elämäntapa maistuvat. Suomen ruokamatkailussa haetaan yhä enemmän maakunnallista näkymää. Eteläkarjalaista matkailuidentiteettiä voi rakentaa hyvin ruoan kautta, näki Kristiina Adamsson Haaga-Helian ammattikorkeakoulusta. 

Evästä matkailuun 

Ruoka on yhä tärkeämpi osa matkailukokemusta ja matkustusmotiivia. Uusilta nettisivuilta www.hungryforfinland.fi löytyy runsaasti erilaisia aineksia ja evästyksiä ruokaan liittyvän matkailun kehittämiseen. Esimerkiksi Evästä matkailuun -oppaaseen on koottu 99 sivua vinkkejä alan yrittäjille ja kehittäjille.
Sivustolta löytyvät myös vuonna 2016 julkaistut Suomen ruokamatkailun suositukset sekä esitellään Suomen ensimmäisen ruokamatkailun kilpailun sato. Kilpailun arviointilomake on saanut jälkikäteen kiitosta alan yrittäjiltä oman toiminnan kehittämistyökaluna. 

Ruokamatkailu on otettu mukaan myös työ ja elinkeinoministeriön hallinnoimaan Suomen matkailun tiekarttaan 2015-2025. Tiekartan etappina on, että Suomi on vuonna 2025 Pohjois-Euroopan ykkösmatkailukohde. Tiekartassa on yhteensä 94 konkreettista toimenpidettä, joilla edistetään matkailun kasvua ja uudistumista. 

Ruokamatkailu on kovaa bisnestä, muistutti Kristiina Adamsson. Tutkimusten mukaan perusmatkailija käyttää matkabudjetistaan 30 prosenttia ruokaan. Ruokamatkailussa voidaan yhdistää eri toimijoita; kulttuuria, taidetta, arkkitehtuuria, luontoa… 

Mallia muualta, kokemukset kiertoon

Ruokasektorilla tapahtuu koko ajan. Skandinaavinen ruoka on nyt trendikästä maailmalla. Myös puurot ja aamiaiset sekä ruoan osto kotiin ravintoloista ovat kasvussa. Tilaisuuden vetäjät Kristiina Havas ja Kristiina Adamsson toivat osallistujille laajan kattauksen erilaista ruokatapahtumista, tilaisuuksista ja ajankohtaisista ilmiöistä maailman turuilta ja kotimaastamme. Kristiina Havas kertoi ruokatapahtumien nostavan paikallista ruokaa tekijöineen esille. Ruokaa voidaan tuotteistaa hyviksi viemisiksi kotiin. 

Mitä olisi matka ilman ruokaa?

Ruokamatkailuun liittyvät tarinat, paikallisuus ja puhtaus. Ruokailijat ovat kiinnostuneita ruuan alkuperästä, historiasta, ruokaan liittyvistä tarinoista ja ruuan alkuperästä. Ruoka ja tarina tukevat hyvin toisiaan. Yhä enemmän niin pitemmältä tulevat kuin paikalliset matkailijat hakevat kokemuksellisuuden lisäksi oivaltamista, löytämistä. Kaiken ei pidä olla valmiiksi pureskeltua.
Menestyksellisten ruokamatkojen tekemiseksi löytyy monenlaisia aineksia myös Kaakkois-Suomessa. Tilaisuudessa mietittiin, miltä Etelä-Karjala maistuu.  Entä Kymenlaakso? Miltä ne sinusta maistuisivat? 

Kirjoittaja: Leena Hyrylä, asiantuntija, Elintarviketeollisuuden toimialapäällikkö (TEM toimialapalvelu), Kaakkois-Suomen ELY-keskus
Kuva: Kirjoittaja Leena Hyrylä (kuvassa vasemmalla) Lappeenrannan maaseutumarkkinoilla jakamassa tietoa Manner-Suomen maaseutuohjelmasta ja sen tarjoamista tukimuodoista yritysten sekä maaseudun kehittämiseen. Kuvaaja: Saija Räty, tiedottaja, KaakonKantri

 

Ely
Leader Kaakkoisuomi
Maaseutu
Maaseuturahasto

KaakonKantri on Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja Leader-yhdistysten yhteinen tiedotuskanava.

KaakonKantri

KaakonKantri tiedottaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman tuloksista ja rahoitusmahdollisuuksista Kaakkois-Suomessa.

Ota yhteyttä

Toimisto:
Leader Länsi-Saimaa ry
Kipparinkatu 1, 53900 Lappeenranta

Ota yhteyttä meihin