Saimaa starana starojen joukossa

Kaupunkien brändäämien on tullut Suomeen tohinalla, sanoo paikkabrändäämiseen erikoistuneen Finnish place branding –yrityksen toimitusjohtaja Sari Klinga (HS 28.8.2016). Kaupungit uudistavat brändejään, mutta missä viipyy maaseudun näkyvä brändääminen?

Vuonna 2014 Saimaa listattiin maailman viiden parhaan järven joukkoon. Wall Street Journal (WSJ) esitteli lukijoilleen eri puolilta maailmaa viisi järvikohdetta, joissa luontoelämys haki vertaistaan. Saimaan WSJ esitteli piilopaikkana, joka koostuu ympäriinsä levittäytyneiden luotojen, salmien ja saarten verkostosta. Sen metsäiset rannat ovat täynnä mökkejä - puisia maalaispirttejä - kun taas itse järvi on täynnä taimenia, joista monet päätyvät piknikillä olevien grilleihin. Vaikka Saimaa on kaunis ympäri vuoden, on se parhaimmillaan kesällä, kun valoisat illat ja yli 20 asteen lämpö houkuttelevat perheitä rannoille etsimään mustikoita ja uimaan raikkaassa (ja yllättävän lämpimässä) vedessä, esitteli Wall Street Journal Saimaata (Iltalehti 20.7.2014).

Kun kaupungit ovat jo kyselleet asukkailtaan vahvuuksiaan rakentaakseen omaa identiteettiään, on nyt maaseudun vuoro kysyä maaseudun vakituisilta asukkailta, mökkiläisiltä ja matkailijoilta, millainen on suomalainen maaseutu. Kun kaupunki tahtoo tietää, mitä tulee mieleen vaikka Espoosta, me kysymme, mitä tulee mieleen juuri sinun nykymaaseudustasi. Haluamme kuulla lyhyitä tarinoita parhaista maaseudulla vietetyistä hetkistä. Mikä on kaikkein tärkeintä? Voit osallistua kyselyymme linkistä tekstin alla.

Jotta olemme ajan tasalla siitä, kuinka maaseutu tänä päivänä koetaan, on tärkeää saada tietää sekä maaseudulla asuvien että siellä vierailevien mieltymyksiä. Yhteistä kehittämisen suuntaa voimme rakentaa yhteisöllisistä toiveista, haaveista ja osin pettymyksistäkin. Kun rakennamme ja kehitämme maaseutua tulevia sukupolviamme varten, on maailmalla arvostettua kansallisomaisuuttamme kohdeltava kestävän kehityksen mukaisesti.

Ilman yhteistä tahtotilaa siitä, millaisen huomisen maaseudun haluamme, emme voi pitää Saimaata maailman tähtien joukossa. Jos pienet järviä ympäröivät kyläkeskukset ja WSJ:n sanoja lainaten ”mökit ja puiset maalaispirtit” menettävät loistonsa, ränsistyvät ja ympäristöt pusikoituvat, lakkaamme loistamasta starana starojen joukossa.

On aika kirjoittaa uusi maaseudun tarina, sellainen, joka perustuu yhteisiin toiveisiin ja tekemiseen – sellaisen, joka tekee maaseudusta vieläkin isomman staran. Näin nykymaaseutu houkuttelee uusia kävijöitä, mahdollisesti muuttajia ja uutta yritystoimintaa suunnittelevia, aktiivisia ihmisiä, joilla on jo maaseudun uusi mielikuva, brändi mielessään. Rahaa ja resursseja brändiajatteluun on laitettava, jotta esimerkiksi sellaiset matkailun vetonaulat kuin Saimaa tai Suomen Lappi voisivat kasvattaa entisestään vetovoimaansa.

Vahvan maaseudun avulla voimme erottautua kansainvälisessä kilpailussa ja kestävän kehityksen matkailussa – olla vieläkin starampi starojen joukossa. Yhdessä kehittämällä, työtä tekemällä ja sitä rakentamalla maaseutu vahvistuu, palvelut paranevat ja laatu kohoaa. Suunta selkiytyy ja viesti selvenee.

Me haluamme pitää maaseudun elinvoimaisena.


Kerro, miten sinä koet maaseudun ja millaiset hetket maaseudulla ovat tärkeitä. Osallistu kyselyyn.


Kirjoittaja: Eija Pajula, elinkeinoasiamies, Savitaipale
Kuvaaja: Hanne Kosonen, markkinointiassistentti, Savitaipale

Ely
Leader Kaakkoisuomi
Maaseutu
Maaseuturahasto

KaakonKantri on Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja Leader-yhdistysten yhteinen tiedotuskanava.

KaakonKantri

KaakonKantri tiedottaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman tuloksista ja rahoitusmahdollisuuksista Kaakkois-Suomessa.

Ota yhteyttä

Toimisto:
Leader Länsi-Saimaa ry
Kipparinkatu 1, 53900 Lappeenranta

Ota yhteyttä meihin